GWARANCJI USUNIĘCIA WAD I USTEREK
- Gwarancja należytego usunięcia wad i usterek - na czym polega?
Gwarancja należytego usunięcia wad i usterek zabezpiecza Zamawiającego w przypadku nie usunięcia wad lub usterek w zrealizowanym kontrakcie. Wykonawca zobowiązuje się do zapłaty określonej kwoty na rzecz zamawiającego na pokrycie ewentualnych roszczeń w przypadku, gdy usterki i wady nie zostaną usunięte zgodnie z zapisami zawartymi w umowie.
- W jakiej formie można wnosić Gwarancję należytego usunięcia wad i usterek?
Tak jak w przypadku gwarancji należytego wykonania kontraktu zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych gwarancja należytego usunięcia wad i usterek może być wnoszona według wyboru wykonawcy w jednej lub kilku następujących formach:
1) pieniądzu;
2) gwarancjach bankowych;
3) gwarancjach ubezpieczeniowych;
4) poręczeniach udzielanych przez podmioty, o których mowa w art. 6b ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. z 2023 r. poz. 462).
Jeżeli przetarg nie jest organizowany w ramach zamówień publicznych, np. przez spółdzielnie lub firmy prywatne, to forma w jakiej może zostać wniesione zabezpieczenie na poczet usunięcia wad i usterek jest określona w dokumentacji przetargowej.
- Ubezpieczeniowa gwarancja usunięcia wad i usterek – dla kogo?
Ubezpieczeniowa gwarancja usunięcia wad i usterek przeznaczona jest dla przedsiębiorstw, które wykonały kontrakt i są zobowiązane do zabezpieczenia roszczeń z tytułu gwarancji jakości lub rękojmi.
Okres na jaki zatrzymywane jest zabezpieczenie tytułem należytego usunięcia wad i usterek to najczęściej 60 miesięcy lub czasami jeszcze dłużej, co w przypadku zabezpieczania gotówką znacznie wpływa na zmniejszenie płynności finansowej wykonawcy. Przy obecnej inflacji wartość nabywcza zablokowanej gotówki po 5 latach jest znacznie niższa.
- Jak działa ubezpieczeniowa gwarancja należytego usunięcia wad i usterek?
Ubezpieczeniowa gwarancja usunięcia wad i usterek jest często stosowana przy kontraktach na roboty budowlane. Gwarancja należytego usunięcia wad i usterek stanowi zabezpieczenie dla inwestora/zamawiającego, że ewentualne wady i usterki ujawnione po podpisaniu bezusterkowego protokołu końcowego, zostaną właściwie i terminowo usunięte. Pozwala to spełnić wykonawcy wymóg złożenia zabezpieczenia bez blokowania jego środków finansowych.
- W jakim terminie należy wnieść gwarancję należytego usunięcia wad i usterek?
Gwarancję należytego usunięcia wad i usterek jest najczęściej wystawiana łącznie z gwarancją należytego wykonania kontraktu jako gwarancja łączona czyli gwarancja należytego wykonania umowy oraz usunięcia wad i usterek. W takim przypadku jest wystawiana przed zawarciem umowy i jest wnoszona przed upływem terminu podpisania umowy. Sama gwarancja usunięcia wad i usterek zaczyna działać od momentu podpisania bezusterkowego protokołu końcowegotrwa nieprzerwanie do zakończenia okresu gwarancji jakości lub rękojmi.
Jeżeli przedsiębiorca chce zabezpieczyć gwarancją ubezpieczeniową jedynie okres rękojmi i gwarancji, wówczas może wnioskować o wystawienie ubezpieczeniowej gwarancji usunięcia wad i usterek od momentu podpisania bezusterkowego protokołu końcowego do końca trwania okresu gwarancji jakości i rękojmi.
- Jak uzyskać Ubezpieczeniową Gwarancje należytego usunięcia wad i usterek?
Przedsiębiorcy najczęściej wnioskują o wydanie gwarancji usunięcia wad i usterek łącznie z gwarancją dobrego wykonania kontraktu. Dokumentacja jest więc taka sama jak w przypadku ubezpieczeniowej gwarancji należytego wykonania kontraktu. Jeżeli jednak przedsiębiorca wnioskuje o zabezpieczenie tylko z tytułu usunięcia wad i usterek to do przygotowania gwarancji ubezpieczeniowej potrzebne będą również: protokół bezusterkowego odbioru końcowego oraz skan podpisanej umowy z zamawiającym/ inwestorem.
- Najczęściej pojawiające się problemy z uzyskaniem gwarancji ubezpieczeniowych.
Do najczęściej pojawiających się problemów z pozyskaniem Ubezpieczeniowej gwarancji usunięcia wad i usterek należą:
- długi okres gwarancji i rękojmi jaki należy zabezpieczyć – potrafimy wynegocjować ubezpieczeniową gwarancję usunięcia wad i usterek lub w przypadku braku możliwości zawarcia gwarancji ubezpieczeniowej pozyskanie poręczenia na wymagany przez zamawiającego okres, który czasami wynosił 120 miesięcy.
- problem z uzyskaniem zabezpieczenia z wysokimi sumami gwarancyjnymi lub na kontrakty o znacznej wartości w porównaniu z dotychczas realizowanymi umowami – próbujemy znaleźć rozwiązanie dla klientów, którzy chcą realizować coraz większe i trudniejsze kontrakty, wyszukując na rynku rozwiązania pozwalające zabezpieczyć realizację takich kontraktów w formie ubezpieczeniowych gwarancji należytego wykonania kontraktu oraz usunięcia wad i usterek lub poręczenia.
W OPTIMA Broker Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. oferujemy kompleksowe doradztwo i profesjonalne wsparcie w zakresie gwarancji, dopasowując je do specyfiki każdego projektu i potrzeb klienta.
Zapraszamy do zapoznania się z innymi oferowanymi przez naszą firmę rozwiązaniami z zakresu gwarancji ubezpieczeniowych.
Odkryj pełen zakres naszych usług i zaufaj doświadczeniu i profesjonalizmowi OPTIMA Broker Ubezpieczeniowy Sp. z o.o.!
Zapraszamy Państwa do współpracy.
Zadzwoń
+48509829110
Ilona Wrońska Ekspert ds. gwarancji
lub napisz do nas
e-mail:budownictwo@optimabroker.pl
już teraz!