GWARANCJI USUNIĘCIA WAD I USTEREK

 

  • Gwarancja należytego usunięcia wad i usterek - na czym polega?

Gwarancja należytego usunięcia wad i usterek zabezpiecza Zamawiającego w przypadku nie usunięcia wad lub usterek w zrealizowanym kontrakcie. Wykonawca zobowiązuje się do zapłaty określonej kwoty na rzecz zamawiającego na pokrycie ewentualnych roszczeń w przypadku, gdy usterki i wady nie zostaną usunięte zgodnie z zapisami zawartymi w umowie.

  • W jakiej formie można wnosić Gwarancję należytego usunięcia wad i usterek?

Tak jak w przypadku gwarancji należytego wykonania kontraktu zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych gwarancja należytego usunięcia wad i usterek może być wnoszona według wyboru wykonawcy w jednej lub kilku następujących formach:
1) pieniądzu;
2) gwarancjach bankowych;
3) gwarancjach ubezpieczeniowych;
4) poręczeniach udzielanych przez podmioty, o których mowa w art. 6b ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. z 2023 r. poz. 462).

Jeżeli przetarg nie jest organizowany w ramach zamówień publicznych, np. przez spółdzielnie  lub firmy prywatne, to forma w jakiej może zostać wniesione zabezpieczenie na poczet usunięcia wad i usterek jest określona w dokumentacji przetargowej.

  • Ubezpieczeniowa gwarancja usunięcia wad i usterek – dla kogo?

Ubezpieczeniowa gwarancja usunięcia wad i usterek przeznaczona jest dla przedsiębiorstw, które wykonały kontrakt i są zobowiązane do zabezpieczenia roszczeń z tytułu gwarancji jakości lub rękojmi.
Okres na jaki zatrzymywane jest zabezpieczenie tytułem należytego usunięcia wad i usterek to najczęściej 60 miesięcy lub czasami jeszcze dłużej, co w przypadku zabezpieczania gotówką znacznie wpływa na zmniejszenie płynności finansowej wykonawcy.  Przy obecnej inflacji wartość nabywcza zablokowanej gotówki po 5 latach jest znacznie niższa.

  • Jak działa ubezpieczeniowa gwarancja należytego usunięcia wad i usterek?

Ubezpieczeniowa gwarancja usunięcia wad i usterek jest często stosowana przy kontraktach na roboty budowlane. Gwarancja należytego usunięcia wad i usterek stanowi zabezpieczenie dla inwestora/zamawiającego, że ewentualne wady i usterki ujawnione po podpisaniu bezusterkowego protokołu końcowego,  zostaną właściwie i terminowo usunięte. Pozwala to spełnić wykonawcy wymóg złożenia zabezpieczenia bez blokowania jego środków finansowych.

  • W jakim terminie należy wnieść gwarancję należytego usunięcia wad i usterek?

Gwarancję należytego usunięcia wad i usterek jest najczęściej wystawiana łącznie z gwarancją należytego wykonania kontraktu jako gwarancja łączona czyli gwarancja należytego wykonania umowy oraz usunięcia wad i usterek. W takim przypadku jest wystawiana przed zawarciem umowy i jest wnoszona  przed upływem terminu podpisania umowy. Sama gwarancja usunięcia wad i usterek zaczyna działać od momentu podpisania bezusterkowego protokołu końcowegotrwa nieprzerwanie do zakończenia okresu gwarancji jakości lub rękojmi.
Jeżeli przedsiębiorca chce zabezpieczyć gwarancją ubezpieczeniową jedynie  okres rękojmi i gwarancji, wówczas może wnioskować o wystawienie ubezpieczeniowej gwarancji usunięcia wad i usterek od momentu podpisania bezusterkowego protokołu końcowego do końca trwania okresu gwarancji jakości i rękojmi.

  • Jak uzyskać Ubezpieczeniową Gwarancje należytego usunięcia wad i usterek?

Przedsiębiorcy najczęściej wnioskują o wydanie gwarancji usunięcia wad i usterek łącznie z gwarancją dobrego wykonania kontraktu. Dokumentacja jest więc taka sama jak w przypadku ubezpieczeniowej gwarancji należytego wykonania kontraktu. Jeżeli jednak przedsiębiorca wnioskuje o zabezpieczenie tylko z tytułu usunięcia wad i usterek to do przygotowania gwarancji ubezpieczeniowej potrzebne będą również: protokół bezusterkowego odbioru końcowego oraz skan podpisanej umowy z zamawiającym/ inwestorem.

  • Najczęściej pojawiające się problemy z uzyskaniem gwarancji ubezpieczeniowych.

Do najczęściej pojawiających się problemów z pozyskaniem Ubezpieczeniowej gwarancji usunięcia wad i usterek należą:
- długi okres gwarancji i rękojmi jaki należy zabezpieczyć – potrafimy wynegocjować ubezpieczeniową gwarancję usunięcia wad i usterek lub w przypadku braku możliwości zawarcia gwarancji ubezpieczeniowej pozyskanie poręczenia na wymagany przez zamawiającego okres, który czasami wynosił 120 miesięcy.

- problem z uzyskaniem zabezpieczenia z wysokimi sumami gwarancyjnymi lub na kontrakty o znacznej wartości w porównaniu z dotychczas realizowanymi umowami – próbujemy znaleźć rozwiązanie dla klientów, którzy chcą realizować coraz większe i trudniejsze kontrakty, wyszukując na rynku rozwiązania pozwalające zabezpieczyć realizację takich kontraktów w formie ubezpieczeniowych gwarancji należytego wykonania kontraktu oraz usunięcia wad i usterek lub poręczenia.

OPTIMA Broker Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. oferujemy kompleksowe doradztwo i profesjonalne wsparcie w zakresie gwarancji, dopasowując je do specyfiki każdego projektu i potrzeb klienta.

Zapraszamy do zapoznania się z innymi oferowanymi przez naszą firmę rozwiązaniami z zakresu gwarancji ubezpieczeniowych.

Odkryj pełen zakres naszych usług i zaufaj doświadczeniu i profesjonalizmowi OPTIMA Broker Ubezpieczeniowy Sp. z o.o.!

            Zapraszamy Państwa do współpracy.


Zadzwoń
+48509829110

Ilona Wrońska Ekspert ds. gwarancji

lub napisz do nas
e-mail:budownictwo@optimabroker.pl
już teraz!

 


Broker ubezpieczeniowy

Ubezpieczenie mienia; ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej; ubezpieczenie utraty zysku; ubezpieczenie maszyn od uszkodzeń, ubezpieczenie ryzyk budowlano montażowych CAR EAR; ubezpieczenie należności kupieckich; ubezpieczenia transportowe; ubezpieczenie mienia w transporcie - CARGO, ubezpieczenie OC przewoźnika drogowego ( OCPD ); OC zawodowe, OC programisty, OC biura rachunkowego; gwarancje ubezpieczeniowe, gwarancje przetargowe, gwarancja zapłaty wadium (wadialna), gwarancja dobrego wykonania kontraktu (kontraktowa), gwarancja usunięcia wad i usterek (usterkowa); ubezpieczenie upraw; agrocasco; ubezpieczenia rolne. Audyt ubezpieczeniowy, likwidacja szkód.

Kontakt

Aleja Marszałka Józefa Piłsudskiego 77A,
Olsztyn, 10-449

Telefon: 89 307 03 02
Telefon: 504 290 900